Tip van de week

Tip van de week: Erik Vanhee

Erik Vanhee is taalkundige en ervaren schrijfdocent. Hij tipt het gedicht 'Arthur' van Ingrid Strobbe.

"Ingrid Strobbe zet een raadselachtig gedicht neer met een grote interne spanning en contrasten. Ik blijf het gedicht maar  herlezen. Gaat een jongen als King Arthur in de lente op jacht onder het toeziend oog van de kunstminnende moeder? Of hoe moeder en zoon met totaal andere zaken bezig zijn? Het mooiste (slot)beeld is hoe hij ‘met precisie een wolk in het gras’ schiet en het meisje dus niet raakt, maar toch een ‘wolk’ tot stand brengt en dus een soort droom creëert. Wie zijn echter de ‘zij’ uit ‘hoe weinig zij er ook van begrijpen’? Het observerende perspectief plaatst de moeder en zoon scherp tegenover elkaar. Scharnierpunt van het gedicht vormt het distichon in het midden, dat waarschijnlijk verwijst naar een kunstwerk. In het Middelheimmuseum staat een bronzen beeld van de Tsjechische kunstenaar Kurt Gebauer, Lopend meisje (uit 1976). Is de foto van deze sculptuur van Michel Wuyts met lentebloesems in de bomen de ‘in vraag gestelde rechthoek’? Alleszins een regel die me intrigeert. Als ik de ‘pijl en boog’ van de jongen dan weer  interpreteer als een fototoestel, dan krijgt het gedicht weer een andere betekenis en lading en slaagt de jongen er niet in het beeld zelf te fotograferen, enkel een pluk gras, terwijl de moeder ‘op scherp stelt’. Mooi zijn ook de schier onopvallende klankassociaties als ‘beeld tot buit’ en ‘steen en vlees’. Hoe meer ik het gedicht lees, hoe meer het over fotografie lijkt te gaan en zijn moeder en zoon op jacht naar beelden, maar tegelijk zelf de buit van de ‘beelden’ creërende dichter." 

Gepubliceerd op

17 jun 2015