Tip van de week

'Lucky Duck' van Truus Roeygens

Erik Vlaminck is roman- en theaterauteur. Zowel zijn roman Suikerspin als Brandlucht stond op de longlist van de Libris- en de AKO-literatuurprijs. In januari 2016 verscheen zijn nieuwste roman De zwarte brug. Erick Vlaminck leidde jarenlang SchrijversAcademie, de schrijfopleiding voor wie professioneel auteur wil worden. Hij tipt de tekst 'Lucky Duck' van Truus Roeygens.

" 'Lucky Duck' heet de tekst en hij werd op 25 maart geschreven door Truus. Voor mij is het een beklijver. Ik ben blij dat Truus geen woord vuil maakt aan bommenleggers en terroristen (ik gun het die dwaze schrikzaaiers niet). Ik ben blij dat in 'Lucky Duck' nergens het woord ‘ik’ of ‘mijn’ voorkomt, ik heb zelf in dit commentaar al veel te veel ‘ge-ikt’.

'Lucky Duck' beschrijft vanuit volwassen kinderogen. 'Lucky Duck' tekent het feestelijke, het verrassende, het overweldigende, het schrale en het verdriet van de kermis.

 'Lucky Duck' hoort bij de lente.

 'Lucky Duck' bedekt het mysterie van de donkerte van de rups en evoceert het drama van de goudvis in het plastic zakje.

 'Lucky Duck' is poëtisch proza en prozaïsche poëzie, de tekst loopt zelfs verloren in de genrecategorieën van azertyfactor.

 'Lucky Duck' bewijst dat woorden kunnen raken, dat ze zonder erover te reppen een aanklacht kunnen zijn tegen bommenleggers en terroristen (die ook ooit melktanden hadden en, wie weet, de flosj getrokken hebben).

Aan Truus: alstublieft en dank u wel!"

 

Foto: Koen Broos

Gepubliceerd op

30 mrt 2016