Tip van de week

'Familietrekjes' van Lode van Wabeke.

Irene Siekman is podiumdichter en theatermaker, maar vooral bekend als één van de drijvende krachten achter Poëziebus; een tour voor podiumdichters door België en Nederland. Sinds dit jaar is ze tevens uitgever van poëzie, onder de naam Uitgeverij Bunker.

Irene tip deze week het verhaal Familietrekjes van Lode van Wabeke.

"Het openingsbeeld is zeer sprekend, waardoor ik het meteen wilde lezen. Ik word er altijd heel gelukkig van als iets met plezier geschreven is en je merkt aan alles dat dat voor deze tekst geldt. Daarin schuilt wel meteen een valkuil, want de schrijver heeft af en toe de neiging om net iets te veel beelden en associaties aan te reiken. Wat me verraste is dat de tekst over het schrijven gaat, zonder het schrijven of de schrijver als direct onderwerp te hebben. Daardoor ontstaat een zekere gelaagdheid, die bijna de vorm van een onderonsje krijgt. 

In verzorgde taal wordt het openingsbeeld vervolgens uitgebouwd. Mooi 'schoon' en zonder overbodige zijsporen ontvouwt zich de plot. Het einde komt naar mijn mening iets te snel, waardoor er wat weinig tijd is om de omslag in het hoofdpersonage geloofwaardig te maken. Het verhaal had daarom wat langer mogen zijn. En dat is tevens een compliment!"

copyright foto: Jacqueline Fuijkschot

Gepubliceerd op

19 sep 2018