Tip van de week

Tip van de week: Frederik De Laere

Frederik Lucien De Laere publiceerde de dichtbundels Paniek in het Circus, De Martelgang en Secuur bij uitgeverij PoëzieCentrum. Hij treedt regelmatig op in Vlaanderen en Nederland en in 2007 en 2008 was hij stadsdichter van Damme. In mei 2012 bracht hij met de dichtersgroep Het Venijnig Gebroed een eerste gezamenlijke dichtbundel uit: Opgezet spel. In 2016 publiceert De Laere zijn vierde dichtbundel bij Uitgeverij Vrijdag. Frederik tipt 'Tinnitus' van Sam Ecker.

"Bij het gedicht ‘Tinnitus’ was ik al meteen gebiologeerd door de ongewone en goed klinkende titel. Een titel die mysterie opwekt, noopt mij tot het lezen van het gedicht zoals een titel ook kan uitnodigen tot het beleven en interpreteren van een beeldend kunstwerk.
De eerste strofe getuigt van donkere romantiek. Het zien van andere ‘monden’ herinnert de dichter aan en benadrukt de afwezigheid van de geliefde en eindigt met de mooie regel 'rouwvergeten bloed stolt niet langer verdoken'.
De liefde die hij heeft beleefd is een amour fou die is uitgemond in geschreeuw en de tinnitus heeft veroorzaakt: het voortdurende en blijvende suizen als litteken van het intens beleefde genot.
De breuk doet het zelfbeeld van de dichter wankelen. Hij komt tot het (grotere) besef dat het verlangen onvervulbaar is, de liefde onverzadigbaar. Hij bouwt geen luchtkastelen maar trekt mistbanken op, beschadigd door het afscheid (daarvan getuigen de scherven). Dit resulteert in een permanent gevoel van eenzaamheid en gemis. Het gedicht eindigt met een symbolistisch beeld: de dichter staat op de kustlijn, waar de geliefde zelden nog aanspoelt en in de mist der tijden wegdeemstert."

Gepubliceerd op

27 jan 2016