Tip van de week

Tip van de week: Geert De Kockere

Geert De Kockere is al meer dan een kwarteeuw auteur. Naast vele dichtbundels en prentenboeken publiceerde hij ook romans voor young adults en volwassenen en veel van zijn boeken werden vertaald. Hij runt ook zelf een kleine uitgeverij: www.boeketjes.be. Op zijn Facebookpagina publiceert hij elke morgen een nieuw gedicht. Hij werd hier verleid door het gedicht Nietjesmachine van Kathleen.
 
"Ik hou van weinig woorden, maar er zijn weinig woorden waar ik niet van hou. Het is een van mijn motto’s. Het gedicht ‘Nietjesmachine' is heel kort, maar vertelt een heel verhaal op een beeldend boeiende manier. Het spreekt met andere woorden tot je verbeelding en laat je veel meer lezen dan wat er staat. Zo is voor mij goede poëzie. Zoals ook goede wijn: je moet er meer kunnen in proeven dan wat je drinkt. Het gedicht ‘klopt’ ook helemaal, de beelden doen het. En ik zie het zo voor me: twee mensen zitten aan een tafeltje rechtover elkaar. Ze kijken elkaar aan zonder ook maar een woord te zeggen. En ze weten van elkaar dat ze voor elkaar niet de eerste zijn, dat ze al een hele voorgeschiedenis hebben, een riskante geschiedenis misschien. Maar middenin dat tafereel van spannende stilte knipoogt de ene plotseling naar de andere. En dan is er ineens die zekerheid: wij passen bij elkaar. Hier en nu. En dat is het enige wat telt. Ja, bijna een hele roman in vier simpele zinnen, zeker als je dan ook nog — haast spontaan — een hele voorgeschiedenis van de twee zwijgende personages bij elkaar gaat fantaseren. Dan verdwaal je in het gedicht en kom je er pas uren later weer uit. En dan zijn er nog de dubbele betekenissen van de gebruikte woorden: volgeklad, onbeschreven blad, ezelsoren ... Zoveel in zo weinig. Dat is een gedicht: gedachten die heel dicht bij elkaar staan. Zonder Kathleen te kennen, te weten wie ze is, weet ik dat ze is zoals ook ik ben. Is dat geen mooi compliment voor een dichter? Dat hij of zij schrijft zoals jij denkt dat je zelf bent?"

Gepubliceerd op

10 jun 2015