Tip van de week

Tip van de week: Han van der Vegt

Han van der Vegt is dichter en vertaler. Hij publiceerde o.m. Exorbitans, een bundellang gedicht over de reizen van het gelijknamige ruimteschip. Dit gedicht is ook op cd verschenen, als ruimte-opera, met muziek van Jan Frans van Dijkhuizen. Dit jaar is Van der Vegts zesde bundel verschenen, Navigatiesystemen, zes gedichten voorbij de menselijkheid. Verder schrijft Van der Vegt kinderboeken en vertaalt hij, bij voorkeur poëzie. Zijn tip van de week is De stad groeit toe’ van Ingrid Strobbe.

"Het gedicht opent met ‘We stoppen de stad in een binnenzak / van een jas die nog niet werd afbetaald’. Ik vind dat een goede zin. Je weet niet wat er gebeurt. En dat komt niet omdat de dichter vaag is. Nee, ze is glashelder. De zinsbouw is eenvoudig, er staat zelfs geen bijvoeglijk naamwoord in, en toch kun je niet zeggen wat er staat. Ze weet het spannend te houden. Er is wel suggestie, van iets clandestiens, iets tersluiks, maar er volgt geen uitleg. De lezer zal zelf aan het werk moeten. Hij zal zelf moeten verzinnen wat er hier aan de hand is. En zo hoort het ook in poëzie.

Even verderop staat nog zo’n mooie zin: ‘(De stad groeit toe als een open wonde)’. Deze zin werkt weer anders. Hij verklaart een proces dat iedereen kent en dat heel rechtstreeks wordt verwoord. ‘De stad groeit toe’. Maar dat ‘als een open wonde’ komt als verrassing, terwijl het toch zo logisch klinkt. Het dichtgroeien van de stad is kennelijk een natuurlijk proces, waarmee de stad zich heelt. Gaat het nu beter met de stad? Dat zou ik niet durven zeggen. Maar het broeit van het leven in dit gedicht, en dat vind ik het belangrijkste."

Gepubliceerd op

14 okt 2015