Tip van de week

'De wereld in een sjaal' van Verhaaltjes voor het slapengaan a.k.a. Michaël Verest

Heleen Debruyne is een historica met weinig geduld voor archieven. Ze haalde een master in de journalistiek en werkt bij Klara. Ook schrijft ze voor Humo en De Morgen. Daarnaast onderzoekt ze samen met Anaïs van Ertvelde graag vleselijkheden, in Vuile Lakens, een podcast over seks en lichaam. In 2016 verscheen haar romandebuut De plantrekkers.

Zij kiest deze week 'De wereld in een sjaal' door Verhaaltjes voor het slapengaan.

"Nu pas besef ik ten volle hoe belangrijk een eerste zin is. Uren heb ik op deze website doorgebracht, tot de woorden begonnen te bibberen op mijn scherm. Ik zocht iets, een vonk, een flits, een tekst die me zonder genade in een andere wereld werpt.  Eerst las ik nog braaf hele teksten, later beperkte ik me dus, uit tijdsgebrek, tot de eerste zinnen. Er waren er weinig die werkten. Die je in het verhaal sleuren, onmiddellijk, zonder al te veel weg te geven. Deze doet het wel: ‘het gaat niet zo goed met de wereld, denkt Fienke, en koopt een zwarte sjaal.’ Je zit meteen in het hoofd van het personage, weet wat ze denkt. Het kopen van de zwarte sjaal stemt nieuwsgierig: het is onverwachts, waarom koopt ze die, wat is ze er mee van plan? De rest van het verhaal schept ook een hele wereld, maar is wat kort, laat me op mijn honger zitten. Maar dat geeft niet. Iemand die een goede eerste zin kan schrijven, komt sowieso wel een heel eind, als auteur van korte verhalen."

 

Foto door Michiel Hendryckx

Gepubliceerd op

5 apr 2017