Tip van de week

'Herder' van Kathleen

Joachim Stoop geeft als leraar NT les aan vluchtelingen en migranten en schrijft daarover op Facebook. Verder beoordeelde hij als proeflezer Engelstalige manuscripten voor uitgeverijen Lebowski en AtlasContact. Onder de initialen ‘Jos’ schrijft hij boekrecensies voor Humo. Joachim is ook de bedenker van Booksounds: handmatig samengestelde soundtracks die passen bij de sfeer of de geografische, historische context van (overwegend) romans. Hij leest meer dan honderd boeken per jaar en vindt dat véél te weinig.

Hij koos voor 'Herder' van Kathleen.

"Je zou kunnen stellen: hoe korter een verhaal, hoe belangrijker de openingszin. Het startschot van 'Herder' roept iets op dat herkenbaar en toch pakkend is; alledaags, maar zeker niet banaal. ‘Wouter had haar aangeraden het huis te verlaten op een moment dat er niemand thuis zou zijn.’  Dit beeld kan de lezer in verschillende richtingen doen bewegen. Vroeger: wat is er gebeurd? Waarom is er een afscheid? Wat ging er mis? Strookt het eventueel met mijn eigen herinneringen aan een break-up. En later: wat gaat er gebeuren? Hoe gaat de hoofdpersoon hiermee om? Is er alsnog iemand thuis? Niet alleen de lezer bevindt zich mooi in het midden tussen verleden en toekomst. Het hoofdpersonage springt in een secuur afgemeten dosis via anekdotische flitsen naar haar -met levenslessen gevuld- geheugen om die toe te passen op het heden. ‘Telkens ze ergens wegging, keek ze achterom’ waarbij een verloren jasje van weleer fungeert als symbool om het eigen aandeel in verlies te schetsen.

Kathleen schrijft in een aangename, heldere stijl. Die is tegelijk gebald en open; zacht en gedetermineerd. De gedumpte vrouw lost geen directe informatie over haar ex of de redenen van hun breuk en schept zo een schoolvoorbeeld van show, don't tell: de lezer krijgt zelf een potlood om de ruimtes in te kleuren, een tweede pen om mee te verbeelden. Schrijven is vaak met weinig woorden op het bestaan van zijpaden alluderen, zonder deze daadwerkelijk in te hoeven slaan. Daar is deze schrijfster zeer sterk in. Hier en daar mag het voor mij wat scherper en wat meer trefzeker om de meeslependheid nog wat op te krikken en dan zou dit verhaal -als een border collie die een kudde verzamelt- zeker een breder publiek kunnen veroveren. 

Gepubliceerd op

17 okt 2018