Tip van de week

'Het idool' van Felix Sandon

Ellen Van Pelt is schrijfster. Ze publiceerde korte verhalen in verschillende literaire tijdschriften. In 2015 verscheen haar debuut Drift bij Uitgeverij Vrijdag en Uitgeverij Wereldbibliotheek. Momenteel werkt ze aan een biografie over Roger Van de Velde die in 2020 zal verschijnen. Ellen geeft ook les aan SchrijversAcademie.

Mijn tip van de week is Het idool van Felix Sandon.

"Felix trekt me meteen in zijn verhaal (of moet ik zeggen Zijn verhaal?) over een jonge schrijver en de adoratie voor zijn idool. Heerlijk herkenbaar voor iemand zoals ik die zich ook wel eens verliest in een verregaande adoratie voor een of andere schrijver. Momenteel is Roger Van de Velde het object van mijn fascinatie, maar het afgelopen jaar speelde ik meermaals met het idee om de door mij zo bewonderde Ilja Leonard Pfeijffer op te zoeken in Genua. Een herkenbaar verhaal dus, maar vooral ook goed geschreven door Felix.

Met de juiste dosis humor en zelfrelativering neemt Felix je mee op pad in zijn korte verhaal. De opbouw zit goed: het verhaal start met de ontmoeting met Hem, het Idool. Al na enkele zinnen vertraagt de schrijver het verhaal door de jonge schrijver en zijn adoratie voor het Idool te schetsen aan de hand van enkele treffende voorbeelden. Dan pas keren we terug naar de ontmoeting. Zo houdt Felix er de spanning in voor de lezer, die na de eerste zinnen wil weten hoe het verhaal zal aflopen.

Er werd me gevraagd om één tip van de week te kiezen. Ik hoop dat een kleine uitzondering hierop is toegestaan. Er was immers nog een tweede tekst die mij erg kon bekoren: Opletten van DqM. Dit korte stukje poëzie zegt veel met weinig woorden en doet dat bovendien op een visueel goed gekozen manier. DqM zet korte zinnen tussen /twee strepen/. Ik voel me als prozaschrijfster zelden voldoende beslagen om iets zinnigs te zeggen over poëzie, dus hou ik het kort: dit gedicht blijft hangen en doet verschillende snaren trillen. Prachtig als een schrijver of schrijfster dat kan."

Gepubliceerd op

20 jun 2018