Tip van de week

'Hoe het begon' van Tien

Sinds begin jaren negentig legt Elvis Peeters zich toe op het schrijfvak. Dit luidt meteen ook het begin in van een literaire samenwerking met co-auteur Nicole Van Bael. In 1998 publiceren Peeters en Van Bael een eerste roman: Spa. Ook latere publicaties van het duo onthalen critici met applaus. O.a. hun roman Dinsdag ontving een nominatie voor de AKO-literatuurprijs en de Libris-Literatuurprijs. Vanaf 24 maart begeleidt Elvis de cursus 'Proza op z'n Claus' waarin hij samen met jou Claus' oeuvre ontdekt, tien jaar na het overlijden van deze grootmeester. Benieuwd? Schrijf je hier in.

Elvis Peeters kiest 'Hoe het begon' van Tien als tip van de week.

"Woorden zijn eigen aan mensen, mensen zijn eigen aan woorden. Een mens benoemt de dingen. De taal vormt de basis en voorwaarde voor communicatie, het verhaal vormt de basis en voorwaarde voor de overlevering. Dankzij het verhaal kunnen wij spreken uit het verleden en over de toekomst. Verhalen vertellen ons hoe iemand zijn wereld ziet en begrijpt. Hoe het ene uit het andere voortkomt of er tegenin gaat. Verhalen nodigen ons uit de gang van de wereld te begrijpen. Hoe gebeurtenissen ons bepalen of hoe wij gebeurtenissen bepalen. 

Dat is ook wat Tien doet in 'Hoe het begon'. En hoewel dit inderdaad het begin is van iets dat nog moet komen, heeft het mij van de meeste teksten die ik onder ogen kwam op Azertyfactor het meest geïntrigeerd. Omdat het zo onbevangen geschreven lijkt, met miskenning van leestekens, zelfs hier en daar zondigend tegen de grammatica, dat maakt in dit geval mee deel uit van de charme van de tekst. Zelfs zodanig dat hoe onaf ook, deze tekst de indruk geeft toch af te zijn. Omdat de eigenlijke uitwerking van wat gesuggereerd wordt niet eens hoeft, misschien zelfs afbreuk zou doen aan wat al werd opgebouwd. Immers, de kracht van deze tekst zit 'm voor een groot deel precies in dit open einde, een einde dat zoveel kanten op kan dat het de fantasie wel moet prikkelen. Iets wat te weinig auteurs nog durven."

Foto door Stephan Vanfleteren 

Gepubliceerd op

7 mrt 2018