Tip van de week

'Ik was mezelf' door Fien De Block

Denis Nowé wordt steevast aangekondigd als de grappigste puntdichter van Vlaanderen. Spijtig dat hij er dan steeds moet aan toevoegen dat hij ook de enige is. Hij treedt op in grote zalen en kleine cafés, stond zowel op Dranouter als op TAZ. Denis publiceerde de bundels: Mooie meisjes duren niet lang, Slapen in ’n twijfelaar, De gedoodverfde schilder en Nacht van de Nowézie. Poëten minder maar drinken meer verschijnt dit najaar.

Denis Nowé kiest deze week 'Ik was mezelf' van Fien

"Met niet meer dan zes woorden slaagt Fien erin om een wereld van gedachten te openen: 'Ik was mezelf met propere woorden.'

Dan zie ik bijvoorbeeld een politieker, die, nadat hij een hele dag loze beloften verkocht en zichzelf als populist nog wist te overtreffen, ’s avonds bij manier van spreken z’n mond spoelt met propere woorden om in het reine te komen met zichzelf, door luidop voor te lezen uit 'De essays' van Michel de Montaigne. Of een huis aan huis verkoper van stofzuigers die de hele dag zichzelf voorbij loopt en ’s avonds in een hoekje met een boekje gedichten van Neruda leest. Of de drilofficier die na z’n schreeuwerige dagtaak de brulaap aan de haak hangt en zich verdiept in de haiku’s van Van Rompuy. 'Ik was mezelf met propere woorden.' kan echter ook de mijmering zijn van een andere windverkoper die terugdenkt aan de tijd toen hij nog niet de breedsmoelkikker moest uithangen en zichzelf nog kon zijn, zichzelf nog niet moest verkopen met dure woorden.

Met slechts zes woorden opent Fien voor mij niet één maar vele werelden. Knappe prestatie."

Foto: Kolibreeze