Tip van de week

'In de duinen van Zeeland' van Antony Samson

Jan Ducheyne heeft al meer dan twintig jaar podiumervaring in binnen- en buitenland. Een rasechte dichter. Samen met een aantal straffe muzikanten vormt hij de groep Jan Ducheyne & Noodzakelijk Kwaad, die garant staat voor een virtuoos vuurwerk in combinatie met bijtende, buitelende, ritmisch van het blad afdansende teksten. Geregeld draait Jan plaatjes op o.a. literaire evenementen onder het pseudoniem Monsieur Le Sélecteur. Hij is ook stalmeester van de Sprekende Ezels in Brussel, een experimenteel laagpodium voor alles met en door woord. Stijn Vranken is de bezieler en gastheer van de Leuvense Sprekende Ezels. Op 12 februari is de eerstvolgende editie in café Libertad.

Hij kiest voor de tekst 'In de duinen van Zeeland' van Antony Samson als tip van de week.

"De tekst van Antony Samson greep mij meteen vast. In de eerste alinea lijkt er niets onheilspellend aan de hand. Je voelt echter wel direct de spanning, iets dat in de lucht hangt. Het beeld van de douchende vrouw in combinatie met de herinnering zorgt ervoor dat je als lezer de band tussen de beide personages wilt kennen. In de laatste alinea wordt het duidelijk dat de protagonist van dit verhaal wellicht niet door de douchende vrouw is uitgenodigd. De bedwelmde hond, de whisky, de handschoenen... doen een alarm afgaan in je hoofd. Het valt niet op, maar het zijn de kleine details, zoals het recht hangen van dat schilderij en de terloopse opmerking over het geluk met de labrador, die de spanning opbouwen. 

Een kleine taalkundige correctie, het is niet de kader maar wel 'het kader'. Maar dat is een detail, het is gewoon zo dat je op het einde van de tekst tevergeefs probeert of je het vervolg kunt lezen. Maar de deur blijft vooralsnog gesloten. Zeer benieuwd naar het vervolg en ik kan mij niet anders voorstellen dan dat dit bij iedereen die dit leest het geval zal zijn. Dit is slechts het begin van een verhaal waar ik in dezelfde stijl (dat oog voor detail, die minutieus uitgekozen woorden, perfect neergezette observaties, die spanning) het vervolg, de geschiedenis en de al dan niet tragische afloop van wil kennen. En daar kan enkel Antony Samson voor zorgen."

 

Foto door Johan Jacobs

Gepubliceerd op

7 feb 2018