Tip van de week

'In de duinen van Zeeland' van Antony Samson

Jeroen Bernaer heeft al zijn hele leven een voorliefde voor goede verhalen. Hij won tijdens zijn studies de Interuniversitaire Literaire Prijs Babylon. Later verdiende hij zijn sporen in de journalistiek, de communicatie en de online marketing. Zo schreef hij voor De Standaard en werkte hij als eindredacteur bij Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad. Binnenkort richt hij Matador Uitgeverij op, die jong en nieuw schrijftalent kansen wil bieden.

Jeroen Bernaer kiest voor 'In de Duinen van Zeeland' van Antony Samson als tip van de week.

"Show, don't tell is zowat het belangrijkste devies voor beginnende schrijvers. Dat is precies wat Antony Samson in dit kortverhaal doet. Slechts drie alinea's telt het verhaal, maar er gebeurt onderhuids bijzonder veel. Al in zijn eerste zin weet Samson de lezer vast te grijpen. De zin roept meteen de juiste vragen op. Wie is de man onderaan de trap? Waarom luistert hij naar het geluid van de douche? In eenvoudige, behoorlijk uitgekiende zinnen slaagt Samson er vervolgens in een beklemmende sfeer op te roepen die doet denken aan Het Gouden Ei van Tim Krabbé. 

Precies die soberheid van stijl maakt het verhaal zo sterk. Door een zorgvuldige selectie van zintuiglijke details, waar meer achter schuilt, wisselt Samson ongemerkt van heden naar verleden en weer terug en geeft hij het verhaal dynamiek. Toch is er wat zuiverheid van stijl betreft, hier en daar nog ruimte voor verbetering. De zinnen zitten niet altijd als gegoten. Af en toe gebruikt Samson een woord te veel of is een preciezer woord mogelijk. 

Anderzijds begrijpt hij wel de kracht van de suggestie. Hij stopt op het juiste ogenblik. Antony Samson weet dus wat schrijven is. Hij voelt goed aan hoe krachtig een verhaal kan zijn als het op de juiste manier neergeschreven wordt. Met wat schaafwerk aan zijn verwoordingen kan hij zijn verhalen zeker naar een nog hoger niveau tillen."

 

Gepubliceerd op

14 mrt 2018