Tip van de week

Tip van de week: Ingrid Verhelst

Ingrid Verhelst is auteur, schrijfdocent en bezieler van Schrijfschool Gent. Van haar verscheen onder meer De verzamelde levens van Paula S. Zij koos voor Bloemkool en een flesje cola, een tekst van Delfien Vanden Heede.

"Ik laat me graag verrassen, verleiden, meeslepen.

Een eerste zin die prikkelde, een opstart die me goesting deed krijgen, daar zocht ik naar. 
Het werd: Nacht Nonkel heeft de radio aangezet. Die nachtnonkel deed het hem!
Het was even slikken toen hij een typografisch foutje bleek te zijn, maar intussen was mijn aandacht al getrokken door HETE POEZEN en nylonkousen. Van meeslepen gesproken …

Is Bloemkool en een flesje cola een perfecte tekst? Verre van!
Sommige zinsconstructies lopen mank, er mag worden geschrapt en er ontbreekt helderheid. Delfien Vanden Heede legt niet altijd de juiste accenten. Er wordt bijvoorbeeld te veel aandacht besteed aan die autoalarmen, terwijl de dood van de tante in mist blijft gehuld. Ik voelde me ook wat misleid. Zo was de vertellende ‘ik’ voor mij vrouwelijk. Een pubermeisje. (‘De Heer heeft andere plannen, kind.’) Een kind kan zowel mannelijk als vrouwelijk zijn – klopt – maar in de spreektaal duidt de aanspreking meestal op een meisje.Bovendien wordt de suggestie pubermeisje nog versterkt omdat de ‘ik’ het vrij vaak heeft over ‘de mannen’, en omdat ze tijdens hun actie achterblijft in het vrouwenkamp.
Wanneer de volgende morgen ‘het kind’ opeens een flink stuk ouder blijkt, én transseksueel, voel ik me een beetje voor schut gezet. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat zijn/haar familie niets van die borstoperatie afweet, en ik geloof nog minder dat zo’n stelletje pezewevers een geslachtsverandering accepteert.

Er is dus nog werk aan de winkel, maar niettegenstaande die uitschieters, houdt het verhaal me tot het eind in de greep, en schept Delfien een wereld en een situatie die me boeien. Zonder tierlantijnen.

Met het nodige schrap- en schaafwerk kan Bloemkool en een flesje cola een verhaal worden dat staat als een huis! "

Gepubliceerd op

30 apr 2014