Tip van de week

'Eerste tinderdate in een gezellig café II' van Verhaaltjes voor het slapengaan a.k.a. Michaël Verest

Iris Wynants is stadsdichter van Turnhout. Ze geeft gedrags- en cultuurwetenschappen in het secundair onderwijs. In 2015 studeerde ze af aan de SchrijversAcademie, optie poëzie. Na enkele prijzen en eervolle vermeldingen debuteerde ze in 2017 met de dichtbundel ‘Achter iedere voordeur’. Ze deelt haar teksten ook op de blog: The forgotten world.

Zij kiest deze week de tekst 'Eerste tinderdate in een gezellig café II' van Verhaaltjes voor het slapengaan a.k.a. Michaël Verest.

"Een titel die de setting schetst en hopla, vanaf de eerste zin al helemaal in het verhaal. Deze schrijver met pseudoniem zorgt er voor dat ik me in mijn zetel wil nestelen en lezen. Mijmerend filosofisch en licht ironisch toont hij hoe dodelijk moeilijk het is om te gaan met een werkelijkheid geworden schermpje. Is zij wat teleurgesteld, dan wil hij nog al zijn troeven op tafel leggen. Je ziet het tafereel voor je afspelen alsof je er zelf bij bent, naast het tafeltje van het zwoegende duo zit en hun dialoog volgt. Je hoort hoe metacommunicatie echt contact verhindert. De eenvoudige, maar gevatte taal die de schrijver de personages in de mond legt, doet je meermaals hardop grinniken. Knap hoeveel er vervat zit in dit kort stukje tekst: het ongemakkelijk voelen, het weigeren afgewezen te worden, het vergankelijke. Niet dat het ergens zwaar op de hand wordt. Het leest als het kiezen van een tinderdate: vlot en vermakelijk. Zowel mensen met als mensen zonder tijd vinden er, terecht, wel een gaatje voor. Deze scherpe observator zou zo scenarioschrijver kunnen worden. Auteur van kortverhalen is hij al en hij zou er meer mee naar buiten moeten komen ook."

Gepubliceerd op

24 mei 2017