Tip van de week

Tip van de week: Isabelle Rossaert

Isabelle Rossaert is schrijfster, journaliste en schrijfdocente bij De Schrijfkaravaan. Samen met Paul Verhaeghen schreef ze de brieven- en verhalenbundel De Venusbergvariaties. In augustus verschijnt bij Cossee haar romandebuut Dat is wat ik bemin. Op de Schrijfdag van Creatief Schrijven 2015 begeleidt Isabelle de schrijfwandeling ‘Oostende als inspiratiebron’. Isabelle liet zich verrassen door het gedicht 'Autosnelweg' van Tijl Nuyts.

"Een olifantenkerkhof waarop tussen de botten lange slanke schaduwen groeien. Een verhaal dat woord na woord uit het schrift wordt gepeld. En dan dat parallellogram dat langs iemands muren reist, wat een beeld! Een gedicht vol raadsels. Wat doet Batsheba op dat olifantenkerkhof, van waar het latijn, en wat betekent hinne-ni? Google helpt, en bijna vind ik dat jammer. Het ware gedicht is een onderstroom die van het ene beeld naar het andere meandert, ik waag me er niet aan het te duiden. Aan dit gedicht heb ik een kluif, het neemt zijn tijd, in mijn brein zullen tussen de beelden synapsen groeien, nu al ben ik betoverd. 'Autosnelweg' zou door T.S. Eliot geschreven kunnen zijn, als hij vandaag leefde, nog zo’n dichter die ik niet begrijp en prachtig vind. Tijl Nuyts, ik kijk uit naar een bundel!”

Gepubliceerd op

18 mrt 2015