Tip van de week

Tip van de week: Jan Feys (Boekhandel Malpertuis)

Jan Feys richtte in 1993 Boekhandel Malpertuis op in Genk, een boekhandel met een groot hart voor literatuur en kinderboeken. Ondertussen is het de laatste zelfstandige boekhandel in heel Limburg. Vele bekende en minder bekende schrijvers kwamen er over hun werk vertellen - binnenkort in de Boekenweek ook nog P.F. Thomése. Malpertuis staat met een boekenstand op de Schrijfdag op 12 maart in C-mine in Genk. Jan tipt deze week 'En gij' van Goedele Billen.

“Ook al ben ik als boekhandelaar de hele dag al bezig met boeken en alles errond, toch is het ook mijn lust en mijn leven om op vrije ogenblikken een boek, tijdschrift, krant of een andere tekst vast te pakken om mij op het gemak even aan het lezen te zetten. Er is dan ook geen groter plezier dan door diezelfde tekst meegetrokken te worden en er helemaal in op te gaan. Dat is exact wat mij overkwam bij het lezen van 'En gij':  je leest de eerste twee zinnen en je ziet onmiddellijk de hele context voor je, zonder dat ze expliciet omschreven wordt. Wat in deze korte tekst verteld wordt, is voor veel mensen zeer herkenbaar, maar hier o zo fijngevoelig, intimistisch omschreven. Het gebruik van spreektaal trekt je nog meer het verhaal in. Zeer sterk - meer moet dit niet zijn!!”

Gepubliceerd op

24 feb 2016