Tip van de week

'Tinderdate' van Annelies Leysen

Jean-Paul Mulders is journalist en eindredacteur. Hij schrijft columns voor Knack WE en in memoriams voor de Morgen. Daarnaast publiceerde hij onder meer een roman, de biografie van de dichter Jotie T’Hooft, non-fictie over de zoon van Adolf Hitler en een kinderboek over een ander monster. Hij kiest voor 'Tinderdate' van Annelies Leysen.

" 'Op tijd komen is een teken van wanhoop, nog later komen lijkt onbeschoft. Twintig minuten is perfect.' Openingsgedachten die je meteen bij het nekvel grabbelen.

Observaties als geheime wapens. Woorden die er staan alsof ze komen uit een boek met citaten. Zinnen die je uit de tekst wil lichten om ze groter af te drukken: 'Ik hou van lelijke mannen. Het is alsof ze hun uiterlijke tekortkomingen willen goedmaken door ergens een buitengewoon talent voor te hebben.'

Het BMI van een tekst is het aantal tekens gedeeld door het kwadraat van het aantal zinnen dat je twee keer wil lezen.

Ik hou van taal die afgetraind is maar niet kalend. Zuinig met adjectieven en vergelijkingen. Trefzeker als de gevederde pijltjes van Mighty Mike in het dartkampioenschap. Het onderscheidt de waarachtige schrijfster (m/v) van de middelmatige. 'Zijn borsten zijn twee keer zo groot als de mijne. Dat zegt meteen iets over ons allebei.'

De aandacht geboeid houden en dan elegant kunnen landen. Zonder te talmen of voor het zingen de kerk uit te gaan. Met een uitsmijter die geen zacht ei is en de lezer doet wensen dat het vertelsel nog niet uit was."

Gepubliceerd op

6 jul 2016