Tip van de week

Tip van de week: Jee Kast

Jee Kast is een dichter/performer die de wereld van het gesproken woord exploreert en zelf al een tiental jaar op de planken staat. Van de kleine groezelige plekjes tot school- en bibliotheekoptredens, van kraakpanden tot TEDx-performances. In 2012 stond hij als vreemde eend in de bijt in de schijnwerpers van een talentshow.  Jee Kast publiceerde o.a. Stockholm (gratis downloadbare cd) en Ik wou iets lief tegen je zeggen (openingszinnenboekje).

De tekst die ik ook hoor als ik hem lees en waarin ik geloof dat die werkt als die wordt verteld is Grondvesten van Joachim Stoop.

 

 

De eerste lijnen dacht ik "Oh boy", maar dat werd gelijk onder tafel geveegd door de tweede strofe waar het idee in schuilt van 'Mijn huis is een stad'. Door eerst de kamers af te gaan, bouwt Joachim een gestructureerde tekst op die afgewisseld wordt met spitsvondigheden en vrije associaties. De tekst is gelaagd met een leuke mix van gewaagd taalgebruik (“iets weg hopen?”) en combinaties van letterlijk en figuurlijk taalgebruik (“Meer houvast om samen afgronden weg te hopen”).

 

Bij het overduidelijke rijm (“jong en oud - fake en goud ) knap ik  even af, maar er zit ook verdoken rijm in (“vergetelijkheid – betweterigheid”), wat maakt dat de tekst ook prettig gaat klinken als je hem hoort.  De zinnen zijn vlot geschreven en de opsommingen die erin verwerkt zijn vervelen niet. 
En nu wachten tot ik deze tekst ooit op een podium mag zien.

 

Gepubliceerd op

12 mrt 2014