Tip van de week

Tip van de week: Jelte Nieuwenhuis

Ook de redactie van Azertyfactor gaat er met kerst en nieuwjaar even tussenuit. Jelte Nieuwenhuis kiest de laatste tip van 2015. Op 6 januari schotelen we je de eerste tip van 2016 voor. Fijne feestdagen!

Jelte Nieuwenhuis is acquirerend redacteur bij Uitgeverij Atlas Contact in Amsterdam. Hij scoutte en begeleidde schrijvers als Hanna Bervoets, Ellen Deckwitz, Luc De Vos en Michael Bijnens. Namens Atlas Contact zetelt hij in de afstudeerjury van SchrijversAcademie. Hij tipt 'In deze kamer groeit een meisje' van Ulrike Burki.

"Er zijn maar weinig mensen die niet voortdurend in clichés vervallen als ze schrijven of spreken. Die mensen noemen we schrijvers of dichters. Er zijn al helemaal weinig mensen die niet in clichés vervallen als ze schrijven over opgroeiende jongens of meisjes. Ulrike Burki schuurt er heel lichtjes tegenaan maar weet uiteindelijk alle aandacht te vestigen op één zeer krachtig beeld of eigenlijk meer een opeenstapeling van beelden: een verlangen, in een meisje, in een kamer.

Het is een beeld dat meerdere malen terugkomt en dat dit gedicht zijn poëtische kracht geeft. Gebruik je de 3 beelden los van elkaar, gebeurt er weinig met een lezer, zeker niet bij het lezen van het woord van verlangen, dat feitelijk geen beeld is maar een abstractie. Abstracties zijn vaak zwakheden in gedichten, ze verraden dat een auteur niet precies genoeg heeft gekeken, maar in dit geval is het gebrek aan precisie op zijn plaats - het meisje in wie het groeit weet immers volstrekt niet wat het is dat er in haar groeit!

Maar terug naar de stapeling. Naar het verlangen dat groeit in het meisje, in de kamer. Veel mensen denken dat de bedoeling van poëzie is om de dingen zo moeilijk mogelijk te zeggen, maar uit dit beeld blijkt het tegendeel: er is haast geen kernachtiger, en daarmee krachtiger manier denkbaar om de situatie van een opgroeiend meisje te schetsen dan via dit even claustrofobische als tedere baboesjkabeeld. Dat er op sommige andere regels uit het gedicht nog wel wat aan te merken is, doet niets af aan de zeggingskracht van het verlangen, in het meisje, in de kamer."

Foto: Jelmer de Haas

Gepubliceerd op

16 dec 2015