Tip van de week

'Ex' van Grand Foulard

Jeroen Vermeiren is copywriter, journalist, (dorps)dichter… Sinds 2013 werkt hij als creatief schrijver bij Studio 100, waar hij o.m. boeken en magazines maakt. Daarnaast heeft hij ook zijn eigen schrijfbedrijfje, De Zinnenspinnerij. Jeroen schrijft columns en opiniestukken voor Charlie Magazine. In september 2016 verschijnt bij Uitgeverij P Jeroens nieuwe dichtbundel ‘Alles, behalve nooit’. Hij tipt het kortverhaal  ‘Ex’ van Grand Foulard.

"Ik ben best aangenaam verrast door de kwaliteit van de pennenvruchten op azertyfactor.be. De teksten bewijzen dat schrijven ten dele een ambacht is dat je kan leren. Waar je kan aan schaven. Het is als beeldhouwen: je hebt een voorstelling in je hoofd en om die te veruitwendigen moet je naast creativiteit en talent ook de techniek beheersen. Ik wil iedereen vooral aanmoedigen om te blijven schrijven. Om te blijven boetseren met taal. Er valt veel vreugde en troost uit te halen. Dat alleen al is erg waardevol. Als je woorden ook nog eens vreugde en troost kunnen brengen voor anderen, dán zit je helemaal op het goede spoor. Want de kracht is net om je eigen cocon, je eigen ‘kleine’ zegging te overstijgen en er iets mee te doen waardoor het universeler wordt.

Dit gezegd zijnde, wil ik hier een lans breken voor de man/vrouw die schrijft onder het pseudoniem Grand Foulard (die ik op zich al een leuke vind) en in net bijzonder het flitsverhaal ‘Ex’. Dit is een mooi voorbeeld van een tafereel dat herkenbaar is, en toch niet banaal. Het leest als een kroniek van een relatie die in wezen altijd al gedoemd was om te stranden, omdat het motief voor de relatie bij één van de partners niet de liefde is, maar de voeding van het eigen narcisme. De andere partner heeft dat systeempje maar al te goed doorzien en dribbelt mooi om de voorzet heen. En dus krijgt zij niet de bevestiging, laat staan de pied de stal waar ze graag weer even op wil. Nee, hij gaat een hele andere richting uit. De teleurstelling bij haar is voelbaar tot hier in de huiskamer waar ik zit te lezen. Ook mooi is wat er niet staat. Wat je tussen de regels kan lezen. En dat is heel wat.

In een notendop: ik heb het gevoel dat we nog zullen horen van Grand Foulard. ‘Ex’ is een tekende schets van de (veranderde) verhoudingen in een relatie. Afgekruid met een vleugje sarcasme, misschien zelfs cynisme. Daar moet je voor zijn. Wel: ik ben daar voor. Ik hou van een zekere noir. Zeker als die ook nog eens uitgepuurd gebracht wordt. Blijven uitpuren, zou ik zeggen, Grand Foulard. Het is duidelijk dat daar jouw zeggingskracht ligt. En zo maak je van het kleine toch weer het grote."

Gepubliceerd op

4 mei 2016