Tip van de week

Tip van de week: Johanna Spaey

Johanna Spaey debuteerde met Dood van een soldaat, waarmee ze  de Gouden Strop en de Hercule Poirotprijs won. In 2007 verscheen de roman Vlucht, in 2010 De eenzaamheid van het westen. Ze schreef ook de twee boeken bij de tv-serie Ten Oorlog. Johanna tipt: 'Tunnel der liefde' van Paul Smeyers.

"Een stel verliefde twintigers gaat voor een bijzondere ervaring in Blankenberge: Ryan en Shelley kopen een ticket voor de ‘Tunnel of Love’. Dat is geen gewoon spookhuis. Meisjes worden er zo bang gemaakt dat ze zich gillend in de sterke armen van hun lief storten en dat heeft natuurlijk vurige gevolgen. Wanneer Ryan en Shelley eenmaal de Tunnel binnenrijden, worden ze geconfronteerd met reusachtige en wrede monsters die Ryan al net zo veel angst aanjagen als Shelley. Maar het ergste moet nog komen. Helemaal op het einde komen hun ergste nachtmerries tot leven: Shelley wordt opnieuw verkracht en Ryan ziet zijn aan stukken gereten grootmoeder en andere doden in ontbinding terug.  

Dit verhaal is grotesk en bloederig, en heeft veel weg van een underground comix. Serieus kun je de inhoud ook niet echt nemen: Shelley geniet ervan terwijl haar eerste lief haar barbaars verkracht en daarna vermoordt. Traumaverwerking met een hoek af. De auteur doet ook weinig moeite om je sympathie voor de onfortuinlijke geliefden op te wekken. Shelley lijkt van in het begin een lege doos (no pun intended). In Ryan zit er meer mens, maar ook met hem heb je weinig medelijden. Dat is ook niet de bedoeling van dit rollercoasterverhaal. Het is spannende smeerlapperij waar je op het einde wat wrang om moet lachen.

Het kortverhaal 'Tunnel der Liefde' vertoont  wel een paar schoonheidsfoutjes en komt soms slordig over. Een ouderwets woordenboek én iemand die de tekst voor je naleest, doen vaak wonderen. Schrijven is nu eenmaal schuiven en schaven tot het goed zit. De verbeelding van de schrijver is echter wel erg krachtig en ongeremd. Benieuwd wat er verder uit zijn pen zal komen."

Gepubliceerd op

3 feb 2016