Tip van de week

'Kapsel’ van Roel Nijleend

Sanne Huysmans is schrijver en columnist. Ze studeerde politieke wetenschappen en later filosofie, opleidingen die haar natuurlijke belangstelling voor de gemeenschap en de gemeenschappelijkheid voedden. Haar debuutroman Rafelen (Houtekiet, 2017) werd genomineerd voor de Cutting Edge Awards en de Hypatia-prijs en bekroond met de publieksprijs van de Confituur Boekhandels. Sanne zetelt op de Schrijfdag in de infosessie 'Brieven aan een jonge schrijver'. 

Sanne kiest de tekst 'Kapsel' van Roel Nijleend als tip van de week.

"Een bijzondere kracht van proza bestaat erin stil te staan bij banaliteiten: naar iets kleins kijken dat je al zo vaak hebt gezien en het een wending geven zodat het transformeert. Dat is wat Roel Nijleend doet in deze tekst. Hij raakt al snel in een verzeild in een taalspel, toevallig ook een van mijn favoriete bezigheden. Hij neemt het woord ‘kapsel’ en laat het tollen, spelenderwijs en pretentieloos. De tekst heeft bovendien een inhoudelijke meerwaarde. Hij doet eer aan het prutsen en sukkelen van de mens, aan de vreugde van huishoudelijke anarchie en aan de charme van de ‘mislopelijkheid’ der dingen, zoals Hugo Matthysen het eens formuleerde."

Gepubliceerd op

9 mei 2018