Tip van de week

Tip van de week: Kirsten Mariën

Kirsten Mariën studeerde drama aan het KASK te Gent. Sindsdien werkt ze als actrice, theatermaakster en theaterauteur bij diverse gezelschappen. Daarnaast is ze gastdocent bij het literatuurluik van WISPER. Op de Schrijfdag op zaterdag 25 april in Oostende geeft ze een workshop 'Van monoloog tot gesproken woord'. Ze kiest 'Dokschildpad' van Leen De Graeve.

"Van bij de eerste regieaanwijzing wordt mijn nieuwsgierigheid geprikkeld: 'Een vrouw met heel veel boterhammen en spek en eieren'. Vervolgens begint die vrouw te spreken. En hoe. In een uitermate volks dialect doet deze vrouw haar betoog. Leen de Graeve weet een tekst te schrijven die meteen tot leven komt. Ze hanteert een duidelijke keuze in taal, waarbij het dialect het personage kleurt, haar een stem geeft die je kan horen en die bovendien het milieu schetst waarin het verhaal zich afspeelt. Leen slaagt erin via haar ietwat marginalere personage uitspraken te doen waarin een intelligente visie op de maatschappij en stiekem wat kritiek naar boven komt. Toch blijft de monoloog pretentieloos. Of zoals het personage zegt ' 't schijnt dat 'zijn' het enigste is dat er 'is' '. De tekst is slim opgebouwd, heeft een stevig ritme - hoewel de ode aan de alcohol misschien krachtiger kon zijn als hij iets gebalder was geweest - en sluit af met een ontwapenend onverwacht einde, dat niet anders kon dan me ontroeren. 

Foto door Yuri van der Hoeven.

Gepubliceerd op

1 apr 2015