Tip van de week

Tip van de week: Koen Snyers

Koen Snyers (1966) weegt zijn woorden online, op papier en voor publiek. Hij noemt zichzelf liever woordenweger dan dichter of schrijver, precies daarom luidt de titel van zijn auteurswebsite 'Gewogen Woorden'. Binnenkort verschijnt zijn eerste bundel 'Onderweg naar hier en later'. Zopas startte Koen met uitgeverij Zeghetmettekst. Zeghetmettekst wil onder meer uitgeefkansen bieden aan poëzie en kort proza met pit van dichters en schrijvers, die de weg naar grote uitgeverijen niet vinden. Koen tipt vandaag het gedicht 'Luik' van Kris De Lameillieure.

"Ik koos voor dit gedicht omdat het me van bij de eerste zin vastpakt en niet meer loslaat. Het leest als een miniatuur, bijzonder ritmisch ook. De wijze waarop Kris De Lameillieure het overmaatse huis in het eerste deel van het gedicht beeldend personifieert, is wondermooi en melancholisch. Een bijzonder kantelpunt is de zin 'Kom in, mijnheer, ik stel u voor aan moeder.' Vanaf dan lijkt het te gaan over de vroegere bewoners van het huis. De sporen die ze achterlieten, worden op sublieme wijze verwoord. Met het laatste zinnetje 'Hier rust dit huis' maakt de dichter de cirkel helemaal rond."

Gepubliceerd op

1 jul 2015