Tip van de week

Tip van de week: Kolet Janssen

Kolet Janssen schrijft zowel voor kinderen als voor volwassenen. Ze won o.m. de John Flandersprijs en de Zoute Zoen Publieksprijs. Haar recentste boek, Wolf is het beu, verscheen dit jaar. Kolet schrijft ook geregeld columns voor deredactie.be. Ze tipt 'Het boek - Dochter van de rivier' van S. Gielis.

"De inhoud is frappant en heeft iets magisch-realistisch. Tal van details kruipen in het hart en het hoofd van de lezer: de slotgracht, de springende kinderen, het wachten bij de uitleenbalie. Bijzonder sterk is de observatie dat boeken in de bibrekken ‘altijd met de rug naar je toestaan, alsof ze willen dat je ze kiest op basis van hun naam en uiterlijk.’ De lezer vraagt zich direct af welk mogelijk trauma achter zo’n opmerking verscholen zit.

Helaas worden sterke typeringen en formuleringen die je bij je nekvel grijpen iets te vaak afgezwakt door bijna-herhalingen die minder treffend verwoord zijn (en dus gewoon weggelaten moeten/kunnen worden). Na de dodelijke opmerking van de bibliothecaresse ‘Dat is een boek voor volwassenen’ volgt even later de dooddoener ‘Maar het uitlenen lukte zelfs na een vriendelijk woordje met de bibliothecaresse niet.’ Toch is de clou goed uitgewerkt. Misschien was op het einde een allusie op de rug van het boek, die blijkbaar toch veel had prijsgegeven, een meer beklijvende afsluiter geweest.

Tot slot nog dit: dit stukje werd ondergebracht bij jeugdliteratuur. Dat is het natuurlijk niet, het is een kleine column met een jeugdervaring als onderwerp. De wetten van de column zijn streng: als je weinig woorden mag schrijven, moet elke zin je in de richting van de pointe stuwen. Op dat vlak kan er aan dit stukje nog geschaafd worden. Maar de ingrediënten zijn er allemaal: een interessante pointe, genoeg details om de setting te beschrijven, een geleidelijke opbouw en een onthullende ontknoping."

Gepubliceerd op

9 dec 2015