Tip van de week

'Kapot' van Hanne Vestappen

Vandaag publiceren we de laatste tip voor de zomervakantie. De volgende tip publiceren we op woensdag 17 augustus. Intussen lanceren we in de rubriek 'Kansen' elke week een nieuwe schrijfopdracht voor de expo 'Blow-up'. Veel schrijf- en leesplezier deze zomer!

Maarten Goethals werkt voor de krant De Standaard. Met zijn dichtbundel Hees debuteerde hij in de poëzie. Momenteel werkt Goethals aan een novelle over het koningshuis. Hij selecteert 'Kapot' van Hanne Verstappen.

"Waarom? Omdat het op een eenvoudige manier hard uit de hoek komt. Het vertelt het verhaal van 22 maart, toen Brussel bang opschrikte van de twee aanslagen in Maalbeek en Zaventem. In de straten, in de hoofden van mensen heerste toen, inderdaad, 'laffe chaos' - ik moest die dag voor mijn werk ook de baan op, om een reportage te schrijven. De sfeer klopt. Maar Verstappen gaat verder, blijft niet bij louter bij een beschrijving van de feiten. Ze formuleert vervolgens fundamentele kritiek op het geloof -dat haar eigen geloof in de mensheid lijkt onderuit te halen, want in de laatste zin resoneert een soort wanhoop, een diep pessimisme, een verslagenheid. 

Kleine tip misschien: de kracht van een gedicht zit vaak in wat niet gezegd wordt. In het niet expliciteren, maar in het zijdelings oproepen. Verstappen zegt nu heel direct aan de lezer wat die moet zien of horen -hier en daar wat mist spuien kan zeker geen kwaad. Het ritme van het gedicht zit goed, en danst. Maar ook één bedenking hierbij: een stad die ondergedompeld is in chaos loopt niet vlot; er heerst wanorde. Slachtoffers hinken letterlijk van de wondes. Misschien moet dat ook duidelijker worden in het ritme van het gedicht -ook in de woorden en in de trein van de woorden moet ergens een kink in de kabel komen."

Gepubliceerd op

13 jul 2016