Tip van de week

'Meisje, 24 - olieverf op doek' van Anker

Floor Tinga schrijft en illustreert prentenboeken, gedichten en verhalen voor jongeren. Ze draagt bij aan DICHTER, een tijdschrift voor jeugdpoëzie van uitgeverij Plint en werkt aan een boek voor Clavis. Op 12 december wordt haar prentenboek Stapelgek officieel voorgesteld tijdens het Sesam-festival; een festival voor iedereen die begaan is met de diverse samenleving, kinderboeken, taal- en leesbevordering.

Zij kiest deze week 'Meisje, 24 - olieverf op doek' van Anker als tip van de week.

“Als ik ergens een zwakte voor heb, dan is dat in keuzes maken. Waarom je richten op één ding, wanneer je er ook tien tegelijk kunt doen? Toch roep ik mezelf regelmatig terug. Matigen geeft rust en helderheid. Met schrijven werkt dat net zo. De valkuil is te veel te willen vertellen. Of de woorden zo groot te maken, dat ze aan inhoud inboeten.

Toen ik grasduinde door de recente teksten, was ik het meest verrast door 'Meisje, 24  - olieverf op doek' van AnkerDe woorden in dit gedicht zijn spaarzaam ingezet. De details raak, zoals de tl-lamp en dwalende ogen. Zinnen als: 'Mensen stoppen-staren.' En: 'Is de verf al droog? Nee.' geven het gedicht het juiste ritme mee.

Het schilderij (of het meisje) komt er met haar harde lijnen en vreemde perspectieven niet goed vanaf. Ik stel mij een eenzaam en onbegrepen kubistisch schilderij voor. De kijker levert commentaar en dwaalt vluchtig verder. De laatste strofe is in mijn opinie zelfs overbodig. Door deze weg te laten, wordt het contrast tussen het oordeel en de machteloosheid nog meer versterkt.”

Gepubliceerd op

6 dec 2017