Tip van de week

'Struikelen' van Katrin Van de Velde

Mira Bertels is muzikante en liedschrijfster. Ze bracht onder de naam 'Mira’ vier albums uit met Nederlandstalige pop/kleinkunst. Haar lied 'In De Fleur’ staat al tien jaar in de 100op1 lijst van Radio 1, de lijst van beste Belgische platen. Mira werkt ook vaak mee aan muziektheaterproducties, als auteur, componist, muzikant en actrice. Ze zetelde ook in de jury van de schrijfkans 'Liefde voor Lyriek'. Als jij hieraan deelnam, hou Azertyfactor morgen in de gaten, want dan onthullen we de tien laureaten.

Mira kiest 'Struikelen' van Katrin Van de Velde deze week als tip van de week.

"Ik vind 'Struikelen’ een prachtig stukje. Katrin Van de Velde opent met een kanjer van een zin. Je staat als lezer meteen mee in dat donkere huis, in die slapeloze nacht. De tekst is geschreven in een feilloos ritme, waar ik aan bleef hangen. Pas bij een tweede leesbeurt ging mijn focus meer naar de inhoud. Op subtiele wijze wordt het anekdotische met het filosofische verbonden. In een heldere, geloofwaardige schrijfstijl worden ogenschijnlijk banale gebeurtenissen -een slapeloze nacht, een wandeling- kapstokken voor existentiële twijfels. De geur van koeienstront en het losgekomen bh-bandje; het zijn details die triviaal lijken, maar ze vertellen in dit stukje meer over vergankelijkheid dan alle grootspraak ter wereld. Van de Velde benoemt weinig, ze suggereert. Tussen de lijnen lees ik een voorzichtige samenvatting van mens-zijn. Een impressie van wat het betekent om als niet-wetend wezen in de wereld te staan. We kunnen proberen grip te krijgen op ons leven maar we hebben uiteindelijk weinig zelf in de hand. We kunnen ons er hoogstens van vergewissen dat we er nog zijn, dat ons hart nog klopt, en wij nog steeds al twijfelend bestaan. En af en toe, in (dag)dromen, kunnen we ons 'licht als de pluis van een paardebloem' voelen. Poêtisch proza dat herkenbaar is, zonder een bepaald mysterie te verliezen."

Gepubliceerd op

17 mei 2017