Tip van de week

'Annepan Koekepan' van Kayla

Mylo Freeman doorliep in Amsterdam de Rietveldakademie waar ze afstudeerde in de richting illustratie. Haar eerste prentenboek Potje! ontving meteen de Kiekenboekprijs. Inmiddels heeft Mylo zo’n 50 prentenboeken op haar naam staan waaronder de reeks over het donkere prinsesje Arabella.

Zij kiest vandaag 'Annepan Koekepan' van Kayla als tip van de week.

'Ik heb gekozen voor het gedicht van Kayla, 'Annepan Koekepan'. Het gedicht is sprankelend en beeldend geschreven en spreekt kinderen ongetwijfeld aan. De vieze, maar ook lekkere luchtjes van de pannenkoeken borrelen echt naar boven als je de tekst leest. Ook de 2 verschillende karakters van Zuremie en Annepan vind ik erg leuk gevonden.

Graag geef ik nog een paar suggesties om het gedicht nog beter te maken:

1. De eerste strofe rijmt niet en dat is jammer, het begin moet meteen goed zijn!

2. Bij de strofe’ Ze hoest en ze proest/ ze rochelt en ze slikt/ Help... ze stikt!’. Zou ik van de laatste zin maken 'Help..ik stik!..’ De ik-vorm werkt hier sterker.

3. Stukje ’Lieve Zuremie, koop lange vingers’ daar is het woordje ‘toch’ op zijn plaats. Dan loopt de zin beter.

4. Aan het eind van het gedicht zou ik de elfjes terug laten komen. Daar ging het tenslotte Zuremie ook om.

5. Ook lijkt het me leuk als verrassingselement om Zuremie bijvoorbeeld toch stiekem een piepklein beetje vuil in de pan te laten doen om het wat pittiger te maken. Maar dat is een persoonlijk iets, ik denk dat het altijd leuk is voor kinderen om ze een beetje op het verkeerde been te zetten en ze nog eens te laten nadenken.'

Gepubliceerd op

25 jan 2017