Tip van de week

'Sep en Saar, de trein doet raar' van Isabelle Gielen

Nathalie Stroobant is de oprichtster van BoekGoesting, een organisatie die jong en oud meer zin doet krijgen in lezen en schrijven. Momenteel toert ze Vlaanderen rond met haar Roald Dahl-workshop en organiseert ze cursussen voor tieners met een schrijfkriebel. Binnenkort komt haar eerste kinderboek De bijzondere uitvinding van Boris Bord op de markt.

Zij kiest 'Sep en Saar, de trein doet raar' van Isabelle Gielen als tip van de week.

"De tekst 'Sep en Saar, de trein doet raar' van Isabelle Gielen is een fragment uit een samenleesboek. Korte regels met grote letters voor beginnende lezertjes worden afgewisseld met brokjes tekst die ouders op hun beurt kunnen voorlezen. Een blijvend interessant concept dat kan tellen als we het over leespromotie hebben.

Persoonlijk vind ik de grote-letter-stukjes beter geschreven. De stukjes voor de voorlezers hebben soms een vertellende, uitleggende toon en blijven zo te veel hangen in een loutere weergave van gedachten. Ze zouden beter uit de verf komen wanneer het er iets zintuiglijker, iets concreter aan toe gaat. Maar het geheel is vlot geschreven, doet verlangen naar meer, heeft een mooie spanningsopbouw en is volledig afgestemd op de leefwereld van jonge kinderen. Hoewel ik bij andere teksten niet direct de noodzaak voel tot een foto of tekening, vind ik de toegevoegde illustratie hier zeker een meerwaarde.

Ik wens de schrijfster veel succes toe bij het uitgeefproces!"

Gepubliceerd op

8 feb 2017