Tip van de week

'Oma' door Julia Dobber

Barbara Van den Eynde is schrijfdocent. Ze geeft o.a. les in het Basisjaar Literair Schrijven van Creatief Schrijven vzw. Op de Schrijfdag op 2 juni in Gent begeleidt ze de workshop 'Volledig content'; een schrijfontmoeting tussen mensen met en zonder beperking.

Zij kiest ‘Oma’ door Julia Dobber als tip van de week.

"Heerlijk hoe op een no-nonsense stijl met weinig woorden personages worden neergezet, niet door hun karaktertrekken weer te geven maar door net dat te tonen wat er niet is en wat een lezer wel verwacht. Dit resulteert in een bevreemdende, maar ook sterke schets van hoe beiden denken en zich verhouden tot elkaar. Zeker niet koud, integendeel, maar op een eerder onuitgesproken manier. Hier spreekt niet enkel de stem van de personages, maar ook de stijl van de schrijver, die op een subtiele manier gelijk loopt.

Het is een tekst die je verdwaasd achterlaat en waarvan je je afvraagt wat je net hebt gelezen. Maar die uitnodigt tot herlezen. En telkens vul je de regels anders in. Het is als poëzie, het groeit, rijpt, wordt voller met de minuut!

(Wel opletten met de taalspelletjes, ééntje is leuk, de tweede is ok, de derde wordt vervelend, zeker als het op minder dan één bladzijde is.)"

Gepubliceerd op

23 mei 2018