Tip van de week

'Gebeiteld verdriet op een doekje' van Elisa Driever

Pat van Beirs schrijft jeugd- en volwassenenliteratuur en is actief als vertaler van succesvolle tekenfilms als Chicken run en Monsters Inc. Samen met Jean-Claude van Rijckeghem zette hij de Spijker-reeks op, die garant staat voor het betere avonturenverhaal, en schreef hij ook het scenario voor o.a. de film Aanrijding in Moscou. Pat sleepte verschillende prijzen en nominaties in de wacht, zoals de Thea Beckmanprijs, de Boekenleeuw, de Kleine Cervantes en de de prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen voor o.a. Jonkvrouw en Galgenmeid.  Eind dit jaar verschijnt Moordmonnik, de middeleeuwse kroniek van een monnik van de Sint-Baafsabdij in Gent.

Pat kiest deze week 'Gebeiteld verdriet op een doekje' door Elisa Driever als tip van de week.

"Dit denderende doordravertje geeft perfect de “mo(u)rning-after mood” weer die een mens heeft na een ontmoeting met iemand die ooit een "Gutmensch" was en nu verworden is tot een bittere kankeraar die er lol in heeft om zijn gal te spuwen; de enige manier waarop hij zich nog uiten kan. Elisa weet dit prachtig te verwoorden. Knal erop! De les hier is volgens mij: laat je nooit te veel verbouwereren op het moment zelf: ga in de tegenaanval met meerwerk als je het flagrant oneens bent met een oude kennis."

Gepubliceerd op

5 jul 2017