Tip van de week

Tip van de week: Peter Theunynck

Peter Theunynck is biograaf, dichter en copywriter. Zijn nieuwste bundel De benen van de hemel is net persklaar. Peter koos voor Dekschild van Barbara Beckers.

"In slechte gedichten staan meestal veel overbodige woorden. Dan kriebelt het bij mij meteen om een balpen ter hand te nemen en te schrappen. In het gedicht ‘Dekschild’ van Barbara Beckers heb ik die drift nooit moeten onderdrukken. Er staat geen woord te veel in. De dichteres beoefent de kunst van de ‘economie’, de woordzuinigheid. Ze tracht veel te bereiken met weinig. Ze wil verdichten en de woorden die er staan zo sterk mogelijk opladen. Dat doet ze naar mijn gevoel uitstekend.

Ik ben overigens gecharmeerd door ‘de binnenkanten van je onderarmen’. Daarover heb ik in andere gedichten nog zelden iets gelezen. Ik ben verliefd op ‘handen [die] boven de voortuin [hingen] als twee kleine parasols’: wat een prachtig beeld! Ik ben ook gek op de formulering ‘Vandaag is zo’n dag waarop lagen kleding niets aan naaktheid afdoen.’ Normaal doe je kleren af om naakt te zijn. Hier doen lagen kleren niets af aan naaktheid, m.a.w. ze verminderen de naaktheid niet. Het gevoel is me bekend, maar de formulering vind ik verrassend fris. Ik ben benieuwd naar andere gedichten van Barbara."

Gepubliceerd op

10 sep 2014