Tip van de week

'Jij niet' van Kaat

Peter van der Graaf (1964) schrijft en doceert creatief. Hij begeleidt de feedbackbijeenkomsten van het Basisjaar Literair Schrijven in Antwerpen en geeft cursussen (o.a. Creatief Schrijven, Kort Verhaal, Dialogen schrijven en spelen) in Breda (NL). Met z’n collega’s van het schrijfcollectief Schrijven & Schrappen organiseert hij schrijfcafés, schrijfvakanties, treinschrijfdagen, kortom alles waar je ‘schrijf’ voor kunt zetten. Peter kiest voor ‘Jij niet’ van Kaat.

"Ze heet Kaat. Zonder achternaam. Als je op haar naam klikt, zie je 6 teksten en Kunstbende editie 17 (2016) - TXT - Vlaams-Brabant en heel Vlaanderen. Dat zegt iets over haar leeftijd, maar niet alles. Google en uiteindelijk Facebook onthullen haar hele naam. Ze is een mysterie dat zich maar mondjesmaat op laat lossen. En dat is prettig.

Dat mysterieuze vind je ook in ‘Jij niet’ en ook daar zit het verstopt. Ze begint met een paar algemeenheden over de ‘jij’. Kiwi’s en panda’s, dromen en rouw komen voorbij.

Maar dan zijn daar opeens, die ogen van de bus. Juist door de vanzelfsprekendheid waarmee ze het schrijft, prikkelt ze de nieuwsgierigheid.  

Als ze het over de stilte heeft, is ‘het zwijgen dat te zwaar is om te kennen’ misschien net een beetje te zwaar, er net over. Maar dat maakt ze meer dan goed met ‘de rust van het vertrokken lawaai’. Dat is een zinnetje dat zich vastzet in je hoofd. Ze laat de stilte horen terwijl de verte nog nabuldert.

Via de krullen komen we spelenderwijs bij de ring om je vinger terecht. Op Kaats eigen wijze gebruikt ze dat beeld om de lezer met een vraag het gedicht uit te laten stappen zonder dat ze een vraagteken schrijft. Want waar is het nu eigenlijk tijd voor? Een nieuwe ring? Een nieuwe vinger? Een nieuw lief? En: Jij niet?

Een mysterieuze schrijfster en een mysterieus gedicht die je zin geven woorden als ‘bekoorlijk’* te gebruiken!"

* zie 'Portret en die dingen' ook van Kaat

Gepubliceerd op

31 aug 2016