Tip van de week

Tip van de week: Philip Meersman

Dichter/performer Philip Meersman verlegt de grenzen van poëzie zowel in geschreven als gesproken vorm. Hij is o.a. coördinator van het BK en EK Poetry Slam en in 2012 kreeg hij de Russische literaire onderscheiding "D. Buliuk award for outstanding achievements in the field of avant-garde art and research". Hij publiceerde bij Three Rooms Press in New York This is Belgian Chocolate: Manifestations of Poetry. Ook Philip tipt Elfi Vandenabeele. Hij kiest voor 'Zelfportret'.

"De eerste strofe 'Uit mijn vingers vloeit puurheid, / ongekunsteld en rauw.' trekt de lezer onmiddellijk in het gedicht. De tweede strofe houdt de lezer vast en geeft stof tot nadenken, want is de rauwheid fysisch of symbolisch? De twijfel over het zelf(beeld) wordt mooi door de dichteres in beeld gebracht. Wat verder opvalt in het gedicht is dat er ook aan de vorm en het gebruik van witruimte aandacht werd besteed. Als lezer kan je niet anders dan stil blijven staan bij de gedachte die blijft hangen op het einde van de derde strofe 'Elke gedachte zorgvuldig,' en die daadwerkelijk twee witregels lang bij aanvang van de vierde strofe 'traag gerijpt.' afgeleverd wordt. 

Eenzelfde diepgaande - ongemakkelijke - pauze die tot spanningsveld wordt verheven, ontstaat tussen de voorlaatste en laatste strofe.
Het gedicht begint en eindigt met een distichon dat de lezer aan het denken zet. Daartussen staat een fundering van vijf terzinen die de kern van het hele gedicht 'Bang om in het niets op te lossen' ondersteunen.
Ook aan tegenstellingen ontbreekt het niet in dit gedicht. De dichteres stelt dat 'ik rijm mezelf' doch er is geen enkel rijm in het gedicht te vinden. De dichteres weet heel goed dat haar zelfportret een beschrijving is van meer dan 60% water dat aanwezig is in beelden als 'in druppels', 'in het niets op te lossen', 'te vluchtig', 'mijn poriën ademen'. 

Als conclusie durf ik te stellen dat dit gedicht inderdaad 'zoveel lijviger' is 'om te bevatten'."

Gepubliceerd op

2 dec 2015