Tip van de week

'Roodkapje' van Kathleen

Auteur Wally De Doncker is gepassioneerd door kinder- en jeugdliteratuur. Zijn boeken zijn wereldwijd vertaald en bewerkt voor kortfilm en theater. Zijn filosofische boeken trekken geregeld de aandacht van de internationale pers. Wally is sedert 2014 president van IBBY, International Board on Books for Young People, een wereldwijd netwerk dat zich inzet voor leesbevordering en geletterdheid. Wally De Doncker is de eerste Belg die deze functie bekleedt. IBBY organiseert o.a. de Wereldkinderboekendag en de Hans Christian Andersen Award. Jaarlijks zet IBBY wereldwijd miljoenen kinderen aan het lezen.

Hij kiest, 'Roodkapje' van Kathleen als tip van de week.

"Roodkapje greep me meteen aan. Je moet als auteur verdomd veel lef hebben om naast de talloze versies van dit duizendjarig sprookje die al bestaan, nog een nieuwe versie te durven verzinnen. Roodkapje is meestal een lief kind dat om haar deugden door iedereen wordt bemind, maar de schrijfster weet hier een opstandig en vinnig meisje neer te zetten. Roodkapje houdt zelfs niet van haar grootmoeder, stel je voor? Dit Roodkapje wist van begin tot eind te boeien. Benieuwd naar een vervolg hierop.

Belangrijke opmerking: bij het eerste woord pakt de auteur uit met een spellingsfout: 'moeder's argwaan'. Als het grondwoord op een medeklinker eindigt, wordt de bezits-s eraan vast geschreven. Taalkundig correct is dus: moeders argwaan. Spelfouten in de eerste paar zinnen schenken een manuscript bij een uitgever meestal direct een enkele reis richting prullenbak, of het geheel gaat ongelezen retour. Probeer spelfouten dus altijd te vermijden."

Gepubliceerd op

21 feb 2018