Tip van de week

Tip van de week: Sieneke de Rooij

Sieneke de Rooij is schrijver, o.a. van jeugdboeken, en docent creatief schrijven. Haar specialismen zijn prentenboeken en familie- en levensverhalen. Ook is ze docent en coördinator van Dactylus | academie voor schrijfdocenten. Sieneke tipt 'Ken mezelf' van Wibboo Jozefs.

"De beginregels van Wibboo in 'Ken mezelf' zuigen mij direct zijn verhaal in. ‘Ik zit vol angsten, grote en kleine angsten. Daar komt nog een vat vol negatieve gevoelens, twijfels en onzekerheden bij. Het is een dagelijkse strijd.’ In volle vaart race je dan door de achtbaan van al deze moeilijkheden heen. Sterke opening: weg met dat halfzachte. Het leven is een worsteling! Een heel andere aanpak dan alleen het positieve te verhalen.
Of nou, verhaal… het is meer een therapeutische sessie. Eerst alleen van de schrijver, die zijn hart lucht en zijn gedachten leegt over zijn angsten. Velen verstoppen hun angst voor zichzelf en anderen. Wibboo niet: hij gooit ze allemaal op tafel, bijna teveel om op te noemen. Wat gebeurt vervolgens bij het lezen: het wordt ook een therapeutische sessie van de lezer. Want je kunt er niet omheen om met Wibboo mee te gaan denken en je eigen angst te gaan ruiken. Herkenning is het begin: O ja Wibboo, dat heb ik ook! O ja, ook ik ben bang om te falen! En o, verschrikking: hij noemt het angst om te leven. Zit dat er bij mij ook onder?
Wibboo komt niet met een oplossing. Dat kan ook niet, maar het zou ook overbodig zijn. Met zijn opsomming heeft hij mij al op mezelf teruggeworpen. Ik moet nu met mijn eigen angsten verder. Ik haal een klein beetje hoop uit het feit dat Wibboo een kracht in zichzelf vindt. Omdat we nu verbonden zijn geraakt, hoop ik dat dat ook voor mij mogelijk is. Wibboo wordt bedankt. Wat een roller coaster."

Gepubliceerd op

19 aug 2015