Tip van de week

'Slordig' van Ruth Van de Steene

Dimitri Verbelen liet dit jaar met ‘Bovenhuids’ zijn tweede roman los op de wereld (uitgeverij Lannoo). Naast theaterteksten schrijft hij ook columns en opiniebijdrages voor diverse kranten. Hij is de man achter de bekende facebookpagina ‘Vrolijk relativerende liga ter bestrijding van azijnpis en verzuring’. Sinds kort werkt Verbelen voor de nieuwe bibliotheek/academie voor podiumkunsten Utopia te Aalst.

Dimitri Verbelen kiest 'Slordig' door Ruth Van de Steene.

"Ik heb niet zo heel veel met poëzie. Nooit echt gehad. Dat ligt niet aan de poëzie, dat ligt aan mij. Vaak geprobeerd, dat wel, maar even vaak tot de vaststelling gekomen dat er weinig liefde tussen ons bestaat. Mijn hart ligt bij de roman, altijd zo geweest. Maar ook een gestileerde column kan mij ongemeen hard raken. Net daarom verbaast het mij dat de woorden van Ruth me onmiddellijk bij mijn nekvel grepen. Misschien is dat wel omdat haar ‘Slordig’ eigenlijk geen poëzie is. Maar eerder een extreem kort verhaal. Of gewoon een zin? Woorden die, in een andere tijd, wel op een Bond Zonder Naam-kalender hadden gepast? Of neen, ook dat dekt de lading weer niet helemaal. ‘Slordig’ past gewoon niet in een hokje. En dingen die niet in een hokje passen, daar heb ik wèl iets mee.

Haar tekstje, amper zesendertig letters en wat leestekens lang, vertelt en oordeelt in alle eenvoud over zowel het leven als de liefde. Taal hoeft niet bombastisch te zijn om sterke beelden op te roepen. Dat betekent echter niet dat het eenvoudig is om met weinig woorden veel vertellen. Maar in die kunst lijkt Ruth Van de Steene net heel bedreven. Want ja, door deze bijdrage ben ik spontaan op zoek gegaan naar meer Ruth. En wat ik vond, wel, dat beviel mij echt."