Tip van de week

Tip van de week: Sofie Gielis

Sofie Gielis is als recensente proza verbonden aan De Standaard der Letteren en is redactielid van het literair-culturele tijdschrift DWB. Ze koos voor Hotel Prestige van Annelies Leysen.

""Knoopt uw jasje schoon dicht,” sist zij kordaat. Meer heeft Annelies Leysen niet nodig om je een verhaal in te sleuren. Natuurlijk kan je nog alle kanten op met een dichtgeknoopt jasje en Annelies Leysen neemt dan ook de tijd om te onthullen wat de sisser en haar goedgeklede partner van plan zijn. Mooi gedoseerd rolt ze het verhaal uit. Maar gelukkig onthult Hotel Prestige niet alles. Na de verrassende ontknoping weet je nog steeds niet wie de jasknoper heeft uitgekleed.

 

 Hotel Prestige heeft alles wat een sterk kort verhaal nodig heeft: uitnodigende openingszin, mysterieus einde en een originele, consequente boog daar tussenin. In proper proza, met wat spanning en creatieve sfeermakers (in één zin vat ze zowel de smakeloze inrichting van de lobby van het hotel als de contrasterende gladheid van haar personage: Zijn perfecte tanden steken fel af tegen het zalmroze interieur) maakt Annelies Leysen van een banaal gegeven een fris verhaal."

Gepubliceerd op

15 okt 2014