Tip van de week

'Stalkster' door het stille meisje

Sharah Pleumeekers is schrijver, schrijfdocent, redactielid van G. – het vernieuwde Gierik & NVT – en zorgt voor tekst, verhaal en spel in haar podiumgroep  d r i f t. Verder kun je haar ook inschakelen voor copywriting, editing, schrijfcoaching, workshops creatieve of dramatische expressie en zelfs zingevingbegeleiding. Ze lacht graag en hard, met de kleine en grote dingen: ‘Het leven is hopeloos, maar niet zó ernstig.’

Zij kiest ‘STALKSTER’ door ‘door het stille meisje’ als tip van de week.

‘Deze tekst is vanuit een sterke drijfveer geschreven, daarom vind ik hem zo goed. Misschien maar logisch ook, omwille van het thema. Ook net dat thema vind ik verrassend, verfrissend, taboe-doorbrekend. Wie geeft er zijn gekke obsessies graag openlijk toe? Zelfs deze schrijfster verschuilt zich achter haar (anonieme) pseudoniem. 

Schrijven doe je best vanuit een passie, een drive, een niet te stoppen woordenstroom, gestuurd door je emotie, gekanaliseerd door je ratio. Deze schrijfster begrijpt duidelijk de kunst om haar emotionele overdrive te kanaliseren in heldere zinnen. Soms zeg ik tegen mijn cursisten, vooral tegen hen die een te sterk ontwikkelde linker hersenhelft hebben en zichzelf te veel corrigeren: ‘Schrijf wat er op je lever ligt, over waar je ’s avonds niet van kan slapen, over dat wat je moét opschrijven of je zou er anders gek van worden.’ In dit opzet zou ons stille meisje helemaal geslaagd zijn. 

In deze tijd van sociale media en netwerken, is haar gevoel nog eens niet zo ver gezocht, het is zelfs zo dichtbij, dat het angstwekkend zou kunnen zijn. Velen zijn zomaar aan te spreken via Facebook. Klik. Een glimlach, alleen voor jou, voor in je portefeuille. Gelukkig is alle angst ook goed te relativeren en mag dit stille meisje wel onder haar pseudoniem uitkomen. Ze doet dat immers heel goed! Laat ons alle taboes op tafel leggen, ze eens goed bekijken, heel erg uitvergroten en er eens heel hard mee lachen, ze vooral niet te ernstig nemen.’

Foto (c) Jo Haegeman Fotografie 

Gepubliceerd op

6 jun 2018