Tip van de week

Tip van de week: Sylvie Marie

Sylvie Marie schreef drie dichtbundels, waarvan de laatste Altijd een raam pas uit is. Ze is ook co-auteur van de mysterieuze voetbalroman, Speler X. Sylvie geeft literaire creatie aan de academies van Tielt en Ieper. Ze koos voor Avocado van Marjanne Sevenant.

“Een kortverhaal dat 'Avocado' heet. Kijk, dat vind ik al een goed begin. Het is geen titel zoals 'voor altijd' of 'overgave' of iets in die aard wat ik regelmatig zag voorbijkomen. Het is een concrete titel, eentje die meteen de pupillen van de lezer doet samentrekken. Ja, we hébben focus. Dit wordt een tastbaar verhaal. En met de eerste zin gaat het ook helemaal goed. 'Net voor ze de avocado in tweeën gaat snijden, aarzelt het mes in haar hand bij de schil.' Een dergelijke zin roept spanning op. 'Net voor...' Je staat als lezer op de rand van een gebeuren en het verhaal kan naar de ene kant of naar de andere kant overhellen. Dat is heerlijk om mee te maken. Je wordt meteen meegenomen. En zo moet een beginzin zijn.

En hoe gaat 't dan verder? Het kortverhaal blijft cirkelen rond het moment van het in tweeën snijden van de avocado. En daaraan wordt een ander verhaal opgehangen, in flashbacks.

En het slot? Daar komt de uitgekiende metafoor helemaal tot vervolmaking. De pit van de avocado staat symbool voor de mysterieuze man die ze op haar reis leerde kennen. En net als de man, glipt de pit uit haar handen, ze krijgt er geen vat op. De allerlaatste zin? Dat is iets om op te kauwen. 'Het midden van het verhaal', op het einde van een verhaal. Een contrast. Het wekt de aandacht en stemt tot nadenken. Maar ik doe het graag.”

Gepubliceerd op

20 aug 2014