Tip van de week

'METAFYSICA' van Francis Pursan

Tim Thomaes won in 2013 de voorronde van Write Now! en werd tweede op de finale, na winnares Lize Spit. Sindsdien organiseert hij met Dans! Dichter! Dans! een springplank voor jonge schrijvers en muzikanten. 

Hij kiest 'METAFYSICA' van Francis Pursan als tip van de week.

"De tekst is duidelijk van een schrijver of schrijfster die zelf al wat inkt heeft doen vloeien, en anders toch al veel heeft gelezen. Iemand die de taal en haar eigen stijl beheerst. De basis is kurkdroog, Beckett-achtig, nihilistisch. Er zijn twee mannen in een kamer en ter discussie staat of de tafel in de ruimte wel echt is. In de filosofie heeft men het dan over fenomenologie.

Is de tafel wel echt? Die vraag als basis voor een fictietekst nemen is iets dat enorm gevaarlijk is om de mist mee in te gaan als schrijver. Cliché's liggen op de loer en hun ogen branden verleidelijk en dwars door je heen. Want het is al zo gedaan. De kans dat je verdrinkt in de mogelijkheden enerzijds of alles met humor relativeert anderzijds is wezenlijk groot. Deze tekst pareert de bestaande valkuilen.

De vorm is een klassieke dialoog: twee mannen in gesprek over een idee, waarbij ze tot een waarheid proberen te komen over een tafel. Een andere spanning dan bij de seksuele tekst die Vitalski vorige week uit de ton grabbelde, maar toch zeker ook de moeite waard om waardering over te laten blijken, vind ik. 

De tekst speelt met de voorspelbaarheid van het thema, maar verveelt niet. Het ritme van de tekst is stevig, de spanningsboog staat strak en de discussie tussen de twee mannen vliegt nergens echt uit de bocht, terwijl er toch verrassende zinnen in zitten. Humor wordt strak en spaarzaam, maar effectief en subtiel genoeg gebruikt. Er zijn hallucinaties en surrealistische wendingen die de discussie de suggestie van een plot meegeven zonder de overhand te nemen.

Als er iets negatiefs over de tekst te zeggen valt, is dat die te kort is. De tekst heeft een sterke stijl, maar iedereen die probeert te zingen kan een bepaalde korte periode toon aanhouden. Ik hoop dat de auteur zot genoeg is om meer te schrijven." 

Gepubliceerd op

30 aug 2017