Tip van de week

Tip van de week: Tom Naegels

Tom Naegels is schrijver van verhalen, columnist en ombudsman bij de krant De Standaard. Zijn bekendste boek is Los (2005). Hij koos voor Rabarbergeknaag van Bernd Vanderbilt.

"De wereld mag dan geglobaliseerd zijn, verstedelijkt en postindustrieel, vitalistisch proza over beesten en boeren en vechten op café blijft een mysterieuze aantrekkingskracht uitoefenen. Deze ultrakorte schets, niet meer dan flarden van een dag, roept de wereld op van Cyriel Buysse, Gerard Walschap, de Metsiers van Claus, Faulkner ook. Dankzij een slim gebruik van de innerlijke monoloog en dialect zet de schrijver in niet meer dan 21 zinnen een blok van een personage neer, en precies door het gebrek aan plot – we beginnen uit het niets, we eindigen in het niets – en het gebrek aan grote gebeurtenissen roept het verhaal dreiging op, beklemming. „Nooit echt geklaagd” zegt de verteller aan het eind van zijn richtingloos verslag (van de dag? Van zijn leven? Is hij verantwoording aan het afleggen?), en je weet dat hij alle reden heeft om te klagen. „Telde bellen in het ijs” is een prachtige slotzin, die alles zegt: het zinloze van het bellen-tellen, de zuurstof die gevangen zit in de knellende greep van het ijs… Gaat het breken? Stort alles in? Zou Florimont nog achter de Bolakker liggen? Heeft de verteller hem vermoord? En trekt iemand in deze verdwenen wereld zich dat eigenlijk aan?"

Gepubliceerd op

1 okt 2014