Tip van de week

'Het Ponton' van Robbe Willems

Toon Van Mierlo werkt al 20 jaar met boeken, eerst als boekhandelaar, daarna voor diverse uitgeverijen als vertegenwoordiger en pers- en promotieverantwoordelijke. Begin 2017 verscheen bij Uitgeverij Vrijdag zijn tweede roman Een paar is twee.

Deze week kiest Toon Van Mierlo 'Het Ponton' van Robbe Willems als tip van de week.

" 'Ponton' is een mooi woord. Het ziet er goed uit, en als je het uitspreekt hoor je ritme en rijm. Dit verhaal begint met een foto. Een foto van de titel, 'Het ponton'De verteller vernietigt zijn identiteit en meldt zich op een ponton dat dienst doet als opvangcentrum voor vluchtelingen. Google helpt me: dit moet de drijvende gevangenis zijn die in de Gentse Rigakaai aangemeerd lag, en waar 250 mensen moesten wonen. Enkele koude krantenberichten komen in dit verhaal van Robbe Willems tot leven. De schrijver heeft geen naam waarmee je op de vlucht moet, maar zijn personage beschrijft de kamers en het leven op het ponton met levendige details: een matras in plastic verpakking tegen de muur, lakens als karton. En zijn kip, vanwaar die kip die wordt beschimpt op een kippenmanier? Je gelooft dat dit echt is, meer dan een loos verhaal, dit komt ergens vandaan. Robbe Willems zet zijn lezer als vluchteling op het ponton, toont wat we niet willen weten, geeft een leven aan de ongelukkigen die op pontons en in centra van “ons” worden gescheiden.

'Ik was zij en zij waren wij.' Zo eindigt het verhaal. De laatste nieuwsberichten over het ponton kondigen aan dat het in maart 2017 werd gesloten. Waar de mensen heen zijn die er onderdak kregen, wordt niet gemeld. Wat is er gebeurd met de man in dit verhaal, en hoe is het met zijn kip afgelopen? Je voelt aan alles in dit o zo korte verhaal van Robbe Willems dat er meer is, dat de man die we heel even te zien krijgen een grotere geschiedenis heeft. Ik zou het willen weten, zou heel graag verder lezen."

Foto door Pelckmans

Gepubliceerd op

12 apr 2017