Tip van de week

'Tot die dag dan' van Paula Dumont

Soe Nsuki is enthousiast over veel dingen! Ze maakt graag grapjes op een podium, en meestal vindt het publiek het ook leuk. Ze is volop bezig aan haar eigen show Soetopia! Daarnaast is Soe een bgirl, dat is jargon voor een griet die breakdancet. Ze is ook dj, dat is jargon voor een griet die veel mp3’s heeft gedownload van Youtube. Oh en ook nog dit: ze slaapt nooit! Op 15 december brengt ze een faalverhaal op het Festival van de Gelijkheid in Gent, een aanrader!

Soe kiest vandaag 'Tot die dag dan.' van Paula Dumont als tip van de week.

"Schol op de gezondheid van Paula Dumont! 'Tot die dag dan.' slaagt erin om een extreme en absurde situatie herkenbaar te maken. Ik zie meteen wat voor omgeving het is, wie de personages zijn. Ik heb een hart voor korte teksten die je meteen meesleuren. Het onderwerp is iets waar ik zelf veel over nadenk. De wetten van kansen hebben me altijd al gefascineerd. Of nee, beter gezegd: het feit dat mensen in die wetten troost en een gevoel van veiligheid vinden. Ik heb dat altijd vreemd gevonden. 'Tot die dag dan.' verwoordt in een compact maar beeldrijk verhaal exact hoe ik over kansen denk. Ik geloof niet in 'dat kan mij nooit overkomen'. Vaak denk ik eraan hoe broos en kantelbaar alles is. Alles kan. Niets is onmogelijk. Want als jij toch die zeldzame aandoening hebt, wat maakt het jou dan uit dat slechts 0,04 % van de Belgische bevolking jouw lot deelt? Welke soelaas vind je in cijfers als jij degene bent die tot de minderheid behoort? Je hoort één van de personages in de tekst nog zeggen: 'Jean François, waarom?', waarop het hoofdpersonage zegt dat ze het altijd al heeft geweten. Dat vind ik super krachtig. Want als je beseft dat alles kan gebeuren, ben je baas van de wereld.

De kracht om te accepteren schijnt door deze tekst. Althans voor mij. En als je erover nadenkt, is dat een gedachte die je zowel positief als negatief kan invullen. Alles kan. Niets is onmogelijk. Ook in positieve zin. Want wat deert kansberekening je nog als je je droom hebt kunnen waarmaken?" 

Gepubliceerd op

13 dec 2017