Tip van de week

'Seks, een kelner en de kleine dood' van Vincent Baumgart

Anneleen Van Offel publiceerde verhalen en poëzie in Revisor, Kluger Hans, Hard//hoofd en de Optimist. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman in de Talent Pool van Uitgeverij Lebowski. Daarnaast geeft ze schrijflessen voor jongeren in de Academie voor Muziek, Woord en Dans van Mortsel. 

Anneleen kiest deze week 'Seks, een kelner en de kleine dood' van Vincent Baumgart.

“Kijk, op zo’n titel kun je niet anders dan klikken, daarin is de schrijver alvast geslaagd. Ook in de volgende zinnen neemt hij de lezer mee in een metaverhaal dat op verschillende niveaus blijkt te kloppen. De clichés over de literatuur (‘de schrijver die zijn identiteit bevestigd wil zien door echte lezers’), porno (het typische kelnerverhaal dat we allemaal alleen maar kennen van horen zeggen) en clickbait (die verrekte titel!) werken, omdat ze herkenbaar zijn en toch voldoende invulling overlaten aan de fantasie van de lezer.

Het idee van de clickbait heeft anderzijds als (misschien ongewenst?) neveneffect dat dit stukje wel gauw weg gehapt is. Het blijft niet resoneren. Dat versterkt natuurlijk het effect van het nepverhaal, het blijft nu ook echt een nepverhaal, maar de kracht van literatuur is toch dat ze de vorm overstijgt. Ik mis nog een inzicht dat schuurt, een gedachte die verder gaat dan de gimmick.

Het aanhalen van de sensatiezucht van de lezer kan bijvoorbeeld meer uitgewerkt worden. Je hoofdpersonage is immers schrijver. Hoe zit het met verwachtingen bij de literaire lezer? Hoe worden schrijvers beïnvloed door clickbait? Een ander einde kan helpen: op dit moment is het een gimmick in een gimmick. Het haalt de Michelincommissie aan die verder niets te maken heeft met het punt van de tekst, waardoor het mopje niet goed aankomt.

Desalniettemin is dit een onderhoudend stukje, dat naar meer smaakt. Ober!”

Copyright foto: Maarten Van Der Kamp

 

Gepubliceerd op

29 aug 2018