Tip van de week

Tip van de week: Vitalski

Vitalski (°1971), Antwerps officieel Nachtburgemeester, is schrijver, dichter, media-stuntman en performer van humoristische one man shows. Hij won de Johnny Van Doornprijs voor "beste gesproken woord" en presenteert op Radio Klara. Zijn bekendste boek is zijn lijvige autobiografie, Ik Slaap Als Een Croissant.

"Er staan op Azertyfactor véél zeer beloftevolle gedichten en verhalen, bijna griezelig, want waar moet al dit talent allemaal naartoe? Kippenvel kreeg ik waarachtig bij de lectuur van het korte maar krachtige poëem 'Bezoek', door Femke Vindevogel. Ik houd van de tweebenige verzen. Het doet denken aan Benno Barnard in de vroege jaren negentig; die vorm schept veel ademruimte en rust voor de ogen. Het wegvallen van leestekens werkt dan weer beklemmend, programmatisch in plaats van romantisch. En gelukkig geen al te abstracte begrippen in de tekst, wel allemaal tastbaarheden; bestofte ramen, planten en een laken, en de schier instant classic 'ze magert uit haar kleren': helder als een De Coninck, angstaanjagend als een Arends. Een snijdend gedicht over ouderdom en sterfelijkheid, ik huiver en buig het hoofd."

Gepubliceerd op

11 feb 2015