Tip van de week

'Pijnlijk Wachten' van Anaïs de Ligny

Von Solo is columnist, podiumdichter en cultcineast. Wekelijks publiceert hij op donderdag een opiniestuk op de Amsterdamse gedichtensite POMgedichten.nl. In 2013 produceerde hij zijn eerste kortfilm onder de titel Dood aan de Powezie! waarin louter dichters de rollen vervullen. Momenteel werkt Von Solo aan zijn tweede poëziefilm met wederom enkel dichters in de cast. Hij tipt de tekst ‘Pijnlijk wachten’ van Anaïs de Ligny.

"Het is een korte tekst over een moment van wachten. Tijdens dit wachten krijgen we een korte blik in de geest van de wachtende jonge vrouw. Op een gegeven moment neemt het verhaal een wending en treedt de jonge vrouw als ware uit het wachten. Om vervolgens aan het einde van dit wachten uit te komen in een gewijzigde hoedanigheid.

De kracht die in de tekst zit is dat er in een heel kort bestek heel snel een bepaalde spanning wordt opgebouwd en als het ware geschakeld wordt tussen werelden. Op zichzelf staand vind ik dat het aangenaam leest en leerzaam is voor beginnende schrijvers om zich aan te meten en lessen uit te trekken.

Ik zou deze tekst dan ook typeren als een ruwe diamant. Ze bevat een aantal schoonheidsfoutjes, zoals het verwijzen naar het blikken op een smartphone, maar wel het missen van een sms, zo blijkt aan het einde. Dat is inhoudelijk beter dicht te leggen. Daarnaast lijkt de tekst deel uit te maken van een groter geheel. Hetgeen op haar beurt dan weer vraagt om een vervolg.

Aan Anaïs: ´Pijnlijk wachten´ is een heerlijke filmische tekst die direct beelden oproept. Dat schept een fijne passage voor de geest om zich in op te houden. Het vraagt om meer."

Foto: (c) Fred Ernst

Gepubliceerd op

6 apr 2016