Tip van de week

'Naar Laken' van Ingrid Strobbe

Wim Geysen schreef tien boeken en een twintigtal theaterstukken. Hij is zaakvoerder van Wim Geysen Producties (WGP). Samen met een gedreven team maakt hij creaties die een welomschreven functie opeisen in de samenleving. Met het vergrootglas op de leefwereld van kinderen en jongeren presenteert hij een relevant en taboedoorbrekend literatuur- en theateraanbod voor onderwijs en jeugdwerk. Aan volwassen biedt WGP een ruim assortiment theater, vorming en lezingen. 

Wim kiest 'Naar Laken' van Ingrid Strobbe. 

"Met veel plezier heb ik de inzendingen van de voorbije weken doorgenomen. De tekst 'Naar Laken' van Ingrid Strobbe sprak mij onmiddellijk aan en die indruk bleef ook na een tweede lezing overeind. 'Naar Laken' is een kort, 'beeldend' gedicht. Weinig woorden en toch 'veelzeggend'. Ik hou van deze manier van schrijven. Ingrid zet met haar beginzin 'in elk kind een film' de toon. De woorden die nadien volgen werken door op datzelfde gegeven. Enkele zinnen vertellen een heel verhaal. Dit gedicht ís een filmfragment. Het raakt. De schrijfster neemt ons bij de hand en gunt ons een blik op een schoon, teder beeld. Een verstilde tijdsopname, zeg maar, en tegelijk is het ook een gelaagde sprong in de tijd. Het fijne aan deze tekst is dat je als lezer de kans krijgt om zelf te interpreteren, het achterliggende verhaal zelf in te vullen. Het opgeroepen beeld is duidelijk, bijna tastbaar, maar biedt ruimte voor meerdere interpretaties. Mooi, vind ik." 

Gepubliceerd op

14 dec 2016